Предшколска установа "Прва радост", Житорађа

kids read

За већину деце вртић представља прво одвајање од родитеља, „непознат простор“ у којем га родитељ оставља „непознатим људима“.

Један од задатака установе је да помогне деци и родитељима који први пут долазе у њу да превазиђу почетне тешкоће. Искуства у раду су показала да се адаптација може олакшати и скратити њено трајање применом одговарајућих поступака: претходним упознавањем са дететом, индивидуалним приступом, флексибилним временом за пријем деце, постепеним продужавањем боравка у колективу сходно дететовим могућностима, омогућавањем боравка родитеља у групи и многим другим.

Ради брже адаптације, родитељима се може саветовати следеће:

  • да код куће говоре о вртићу и понекад до њега прошетају са дететом пре него што га упишу, да бораве у дворишту вртића док су у њему друга деца;
  • да се претходно распитају о ритму живљења у вртићу и постепено са њим ускладе и кућни режим (оброци, спавање, боравак на отвореном,...);
  • да планирају одсуство са посла док је дете у адаптацији, да је неко време пожељан и њихов боравак у простору вртића;
  • да упознају васпитаче/медицинске сестре са особеностима и навикама свог детета;
  • да допусте детету да понесе своју омиљену играчку у вртић;
  • да му покажу да га воле и кад оно одбија останак у колективу;
  • да разговарају са дететом о другој деци, о играчкама, о васпитачима, да му подстакну интересовање за садржаје у вртићу;
  • да растанке у вртићу учине кратким јер дуги растанци говоре о њиховим страховима и неодлучности;
  • да не беже од детета већ да се увек поздраве и искрено кажу када ће се вратити;
  • и наравно, да увек одрже своју реч!

 

Деца категорисана као сигурна користе мајку као базу сигурности за истраживање – када су узнемирена, траже контакт с родитељем. Када добију потребну утеху, враћају се истраживању. У епизодама сепарације, сигурно везано дете показује да му родитељ недостаје. При поновном сусрету се осмехује, вокализује или покретом поздравља родитеља.

Деца категорисана као избегавајућа одмах крећу у истраживање, слабо испољавају осећања, не траже контакт с родитељем ради обезбеђивања сигурности. Када дете остане само, не показује видљиво узнемирење. Непознату особу лако прихвата као партнера у игри. По повратку родитеља, активно га избегава, не гледа у њега, често се фокусира на играчке. Ако га родитељ узме у руке, дете може да се укочи или извије да би избегло контакт.

Деца у групи амбивалентних показују видљиву узнемиреност већ при уласку у просторију и не крећу у истраживање. Када их родитељ остави, снажно протествују. По повратку родитеља, често се могу смењивати наизменични захтеви за контактом и знакови љутитог одбацивања, па и напади беса. Ова деца не успевају да нађу утеху и сигурност у контакту с родитељем.

Уколико је родитељу претешко да се одвоји од детета, може се предложити да адаптацију "одради" други члан породице који је близак детету.

Први сусрет родитеља и васпитача значајан је са аспекта упознавања - то је прилика када родитељ треба да да основне информације о здравственом стању детета, навикама у храњењу, спавању, о породичним приликама а од васпитача да добије информације о групи у којој ће дете боравити, програму рада, дневном распореду активности, исхрани, начину плаћања и сл.

Уколико родитељ има потребу може разговарати са члановима стручне службе о специфичним потребама детета, о могућем индивидуалном плану адаптације, о својим потребама у односу на вртић, оправданости појединих васитних поступака итд. Потребно је родитеље упознати са комуникацијом преко паноа који се налази испред собе сваке васпитне групе као и са садржајима кутка за родитеље у самом вртићу. Подразумева се да ће они бити увек добро осмишљени тј. да ће медицинске сестре или васпитачи добро проценити шта је актуелно у датом тренутку и у складу са тим одабрати адекватне садржаје.

Програм адаптације

Припрема деце за вртић треба да се обавља систематски, уважавајући узрасне специфичности сваког детета.

Период адаптације  подразумева време које је детету потребно да се навикне  и прихвати  нову средину. Нова средина са собом носи ново окружење, нове особе, децу, простор и дневни режим који има другачији ритам од оног код куће.

Процес навикавања на колектив је нешто што  је  временски немогуће предвидети . Код сваког детета он  је индивидуалан, те тако и дужина  адаптивног периода варира од детета до детета. Оно што се показало у пракси је да се деца углавном привикну на колектив после две недеље континуираног доласка.

Како ће протећи период адаптације, с којим манифестацијама и колико ће трајати зависи од карактеристика личности детета, узраста, степена његовог развоја, стања здравља  и породичне атмосфере у којој дете живи. Изостанци у периоду адаптације продужују време прилагођавања.

У адаптационом периоду од значаја су следећи поступци:

- Јутарњи растанак не продужавати дугим опраштањем ( пољубац и загрљај, уз пар топлих речи биће сасвим довољно );

- Дете ће се лакше умирити ако је родитељ смирен;

- Детету треба објаснити где  ће бити родитељ и шта ће радити,  док је оно у групи са својим другарима;

- При доласку по дете треба бити тачан;

- Важно је омогућити детету да „одреагује напетост“ коју је скупљало током дана   (плач олакшања, чврст загрљај );

- Дозволити детету  у овом периоду  да понесе омиљену играчку, флашицу, цуцлу;

- у периоду адаптације не прекидати на силу навике стечене у породици ( сисање прста, љуљање и сл. )

Оквирни план у редоследу поступака у адаптацији:

план  адаптације  деце до 3 године

Активности 1. недеље

Носиоци

Динамика

-Први родитељски састанак и упознавање родитеља са вртићем, дневним распоредом боравка,

-лична карта вртића

-правила понашања и превентивно-здравствена заштита

-директор

-стручни сарадник

-мед.сестра-васпитач

Јун 2018

Неколико повремених посета родитеља и деце предшколској установи (упознавање са особљем, обилазак објекта и радне собе у трајању од пола сата до сат)

Родитељи и деца

Јун 2018

Боравак деце у групи без родитеља у трајању од 30 минута (2 дана)

Васпитно особље, деца

Август, септембар 2018

Боравак деце у групи у трајању од 1 сата ( 1 дан)

Васпитно особље и деца

Август, септембар 2018

Боравак деце у групи у трајању од 1,5-2 сата ( 1 дан)

Васпитно особље и деца

Август, септембар 2018

Боравак деце у групи до спавања

Васпитно особље и деца

Август, септембар 2018

Активности 2. недеље

Носиоци

Динамика

Боравак деце до спавања

(прва 4 дана у недељи)

Васпитно особље и деца

Август, септембар 2018

 Боравак деце у вртићу и за време спавања (5. Дан друге недеље)

Васпитно особље и деца

Август, септембар 2018

Активности 3. недеље

Носиоци

Динамика

Боравак деце у вртићу и за време спавања (целе недеље)

Васпитно особље и деца

Септембар 2018

План адаптације деце у старијој  мешовитој групи

1. Недеља: Прилагођавање детета на режим дана Установе (3-4сата). У току прве недеље интензивни контакти са родитељима приликом довођења и одвођења детета и прикупљање и размена информација о детету усменим договорима и путем упитника који попуњавају родитељи. Деца не остају на спавању (сем изузетно)

2. Недеља: У току друге недеље у складу са дететовим понашањем и проценом прилагођавања детета, продужавамо боравак деце у вртићу и договорамо са родитељима могући останак детета на спавању.

3. Недеља: деца остају на спавању.

                                                                                                            Милан Ђокић,

                                                                                                стручни сарадник, психолог

ПОСТУПАК РЕГИСТРАЦИЈЕ И ПРИЈАВЕ НА ПОРТАЛ ЕУПРАВА ЗА ПРИЈАВУ ДЕТЕТА У ПРЕДШКОЛСКУ УСТАНОВУ

Са поступком се упознајте на ОВОМ линку.

О нама

Контактирајте нас

Савети родитељима

Актуелно

Ми водимо рачуна о Вашем детету!